Bedrijf verkopen: 5 fouten en hoe deze te vermijden - tips om valkuilen en teleurstellingen vermijden.

Veel ondernemers maken fouten bij de verkoop van hun bedrijf en laten daarmee veel geld links liggen. Pijnlijk omdat de ondernemer vaak jarenlang gewerkt heeft om het bedrijf op te bouwen en de onderneming vaak als pensioen geldt. Na onderzoek naar een verschillende transacties hebben we een opsomming gemaakt van de meest voorkomende fouten.

image De belangrijkste fouten bij het verkopen van een bedrijf
  1. Bedrijf verkopen fout 1: niet plannen of te lang wachten om de verkoop
  2. Bedrijf verkopen fout 2: verkoop aan de verkeerde persoon
  3. Bedrijf verkopen fout 3: niet de juiste persoon kiezen om uw bedrijf te vertegenwoordigen
  4. Bedrijf verkopen fout 4: denken dat u geen reclame hoeft te maken
  5. Bedrijf verkopen fout 5: te veel of te weinig vragen voor de onderneming

Bedrijf verkopen fout 1: Niet plannen of te lang wachten om de verkoop

Te lang wachten of niet van tevoren plannen, leidt ertoe dat veel ondernemers hun kans missen. Het duurt gemiddeld twee tot vier jaar om een bedrijf te verkopen. Daarom is langetermijnplanning de sleutel tot een succesvolle verkoop. Door een goede administratie, correcte jaarverslagen en een commercial due dilligence heeft u de verkoopfolder gereed. Mocht een koper interesse hebben, dan is duidelijk wat de waarde en potentie van uw bedrijf is. U weet tenslotte nooit wanneer die perfecte koper langskomt bedrijf en hij een bod doet dat u niet wilt weigeren. Opvolging is een grote valkuil voor ondernemers. Zelfs als u geen opvolger binnen de familie heeft, dan heeft u nog steeds een opvolger nodig. De opvolger zal meer waarde kennen aan een onderneming dat een duidelijk plan voor de toekomst heeft, dan aan een onderneming die van de hand wordt gedaan omdat de ondernemer geen zin meer heeft. Een bedrijf verkopen zonder verkoopplan, oogt als een desperate verkoop met een minimale opbrengst.

Bedrijf verkopen fout 2: verkoop aan de verkeerde persoon

Het eerste bod aannemen is meestal geen verstandige keuze. Dit hoeft niet namelijk niet de best aanbieding te zijn. De constructie van de transactie, het risico en de belasting moeten allemaal gewogen worden. Ondernemers denken vaak de beste investeerder voor het bedrijf een bekende concurrent, klant, leverancier of zelfs een vriend is. Deze kopers hebben vaak te weinig middelen of zijn slecht geïnteresseerd. Ondernemers gaan er ten onrechte van uit dat hun beste koper een lokale koper is. Tegenwoordig zijn er duizenden particuliere en professionele beleggers die geïnteresseerd zijn winstgevende onderneming. Het identificeren van de beste koperspool is een cruciale stap om het bedrijf met succes te koop aan te bieden.

Bedrijf verkopen fout 3: niet de juiste persoon kiezen om uw bedrijf te vertegenwoordigen

Het vinden van de juiste makelaar of adviseur om uw bedrijf te verkopen, is cruciaal voor het succes. Te vaak gaan ondernemers in zee met de eerste persoon die ze ontmoeten om hun bedrijf in de verkoop te zetten. Dit kan op termijn veel tijd en geld kosten. Na een paar maanden melden zich nog steeds geen kandidaten en moet u opnieuw zoeken. Door de tijd te nemen om meerdere makelaars te interviewen wordt de kans op een goede verkoop groter. Een nietsvermoedende ondernemer kiest de makelaar die de hoogste prijs beloofd. Als die prijs onrealistisch blijkt na 6 maanden, dan is er een hoop tijd en energie verspilt. En mogelijk is de markt minder goed geworden voor een verkoop.

Bedrijf verkopen fout 4: denken dat u geen reclame hoeft te maken

De gedachte dat de makelaar al het werk zal doen om uw bedrijf te verkopen is dodelijk. De ondernemer is de beste promotor zijn bedrijf. Niemand is meer gemotiveerd, gepassioneerd en beter geïnformeerd over uw bedrijf dan u. Een makelaar zorgt misschien voor wat activiteit, maar het is belangrijk dat je jezelf ook blijft promoten. De uitdaging is een bedrijf subtiel in de etalage te zetten. Wat is een effectieve methode? Een manier is om de verkoopmedewerkers in te zetten en hen een bonus te bieden als ze een koper vinden. Onmiddellijk begon de telefoon te rinkelen en kwamen er meer leads binnen. Binnen een paar weken had ik zo'n hype gecreëerd dat er drie verschillende kopers tegelijkertijd bezig waren met het kopen van het bedrijf.

Bedrijf verkopen fout 5: Te veel of te weinig vragen voor de onderneming

Een zeer hoog of onrealistisch prijskaartje levert weinig op. Veel geld voor een bedrijf dat weinig of geen winst genereert, is niet reëel. Voer een benchmark uit; houd rekening met uw branche, vergelijkbare bedrijven, de economie en uw markt wanneer u de prijs bepaalt. Een bedrijf dat geen winst genereert kan het goed doen met een faillissementsverkoop. Dit type verkoop zorgt voor een onmiddellijke cashflow en kan weleens meer opleveren dan een staking van een bedrijf. Een andere fout is om een te lage prijs te hanteren. Vaak zullen ondernemers hun bedrijf laag prijzen omdat ze zijn opgebrand, ziek zijn of geen goed advies hebben gekregen. Maak eerst je huiswerk. Doe onderzoek naar de verkoop van je bedrijf voordat u het bedrijf te koop zet.

 

 

Door: Diederik van der Sluis

 

fusies en overnames artikelen »

Vraag een gratis waardering van uw bedrijf aan

Voordat u gaat beginnen aan een fusie of overname is een goede bedrijfswaardering noodzakelijk. Wij helpen u graag met de eerste analyse. Hoe eerder u met het proces begint, des te succesvoller de overname.